İrfan Sarı

İrfan Sarı

Hakkari Cumhuriyeti

Hakkari Cumhuriyeti

Yetmişli yıllardan seksenli yıllara kadar sağcı ve solcu fraksiyonların fikir ve sopa çatışmalarının arasında geçirdiğimiz çocukluğumuz sıkı yönetimli zamanlardı. Neredeyse her gün bir kavga ve yüzü başı kan içinde ağabeylerimizi gördük.
 
Sınır boylarında kaçağa giden büyüklerin sahiplenilemeyen cesetlerinin başında boğazına kadar sıkışan isyan babalarını o zaman tanıdık.
 
Annelerin evladının cesedini sahiplenemeyişini kim nasıl tarif edebilir?

Acıysa budur herhalde en büyük acı. Bu tarifi olanaksızların içinde en tepedekidir. Sınırı aşıp İran’dan ya da Irak’tan bir torba kına, tütün, fistan kumaşı getirmenin bedeli ölümdü. Bir anti personel mayının mandalına basıp parçalanmak göz açıp kapayana kadar gerçekleşiyordu.
 
Yırtık göğüs, kopuk kol, lenk ayak, patlak göz gömülürdünüz bir çukura gerisi havale yazgıyı yazana.
 
Sonra mı?
 
12 eylül faşizmi.

Camiden, evden, sokaktan, üniversiteden, sendikadan velhasıl-i kelam her bir yerden toplanıp insanlar cemse’lerin sırtından cezaevlerine götürüldü.

Makatına cop sokulanlar, ırzına geçilenler, vücudunda sigara söndürülenler, tırnakları çekilenler, bir gecede istiklal marşının on kıtası ezberletilenler, saçı sakalı biçmez makineyle çekilenler, dişleri kırılanlar, tabutluklara sokulanlar, sırılsıklam ıslatılanlar, fosseptiklere sokulanlar, aç bırakılanlar, ana avrat sövülenler, kafası yarılanlar, sakat kalanlar, idam edilenler anlatıldı, anlatılmaya devam ediliyor... Yıllar da geçse anlatılacak, tarih hep buradan kanamaya devam edecek.
 
12 eylül faşizminde de Hakkari Cumhuriyeti mezalimin en cafcaflısını yaşadı. Hala yaşamaya devam ediyor. Durum olağan üstü hal!
 
Bereket ki şimdi “olağan üstü hal” kalktı.

Yerine “çok daha olağan üstü” hal geldi.
 
İsterseniz kendiniz gelin ve görün. Ben kırk üç yıldır bu cumhuriyette yaşıyorum. Türkiye devleti cumhuriyetinden aldığım vatandaşlık hüviyet varakasını hemen her gün yol boylarında göstermek zorundayım. Güvenliğime münhasırmış bu uygulama.
 
İsterseniz Yüksekova’dan Hakkari’ye gidin. Şehrin ana caddesinde kimlik sorgusu, araç aranması ve ahiret soruları.
 
Ne iş yapıyorsunuz?
 
Abi, hırsızlık yapıyorum.
 
Yolculuk nereye?
 
Abi, giderem Van'a doğru!
 
Sonra mı? Tornavida ile araç hırpalanmaya başlanıyor.

En sonunda “devam et”
 
Devletin adamı forsuyla Hakkari Cumhuriyeti'nde varlıksal gösteri zamanlarıdır velhasıl o güvenlik aramaları.

39519
 
Yeniköprü mevkiinde sıraya girmelisiniz. Tek tek. Toplu taşımadaysanız ineceksiniz. Üstünüz aranacak zaman zaman. Bazen de cepleriniz. Çünkü sebebi toz taşımanız. Tozun her türlüsüne karşı alerji duyulmalı.
 
Devletin istihbaratı manüel daha. Afganistan’dan buraya el sallaya sallaya gelen iş Hakkari Cumhuriyeti'nde yakayı ele veriyor. Mesele bu değil aslında.
 
İsterseniz Yüksekova’dan Şemdinli’ye gidin yol boyunda güvenliğiniz için durdurulur kimliğinize bakılır. Sadece bakılır. Bilgisayar beyinli askerler tarar onları ve sorar.
 
Yolculuk nereye?
 
Şemdinli’den ötesi yok abi!
 
Şehir çıkışı, Uzunsırt, Dûrê, dûrê ötesi ve Şemdinli girişi.

Dur! Geç! Hepsi 53 km.

Öksürsen karşındakinin yüzüne rüzgarı savrulur.
 
Ha bir de Çukurca’ya gidin.
 
Dağların arasına yapıştırılmış bu fotoğrafın üzerinden ne mermiler geçmiş. Karakola varmadan farları söndürmelisiniz. Yoksa fırçayı yersiniz.

Karakola varmadan durmalısınız. El fenerinin hamlelerini anlayıp yürümelisiniz sonra.

Çukurca’ya gidiyorsanız bir sebebi vardır. Sebepsiz gidemezsiniz.
 
Doğuya doğru yani Yüksekova’dan Esendere’ye gidin isterseniz. Kayıtlara geçersiniz. Güvenliğiniz için aracınız ve siz kayıt edilirsiniz.

Kayıt edilmezseniz Hakkari Cumhuriyeti'nde  “kayıt dışı” kalırsınız.
 
Birde Esendere’den Yüksekova’ya dönün. Aracınızda üç paket muz, beş paket un, biraz patates, ıvır zıvır işte. İndir boşalt yaparsınız.

Hamallığın en kalitelisini burada yaparsınız.

Vatandaşsanız Hakkari Cumhuriyeti'nde, vatandaşlığınızı göstermelisiniz adım başı.
 
Varakanız göğsünüzde olmalı.
 
Van’a giderken gördünüz hepiniz. Anlatmayayım.
 
Van’dan sonrası bahar bahçe.
 
Ama Hakkari Cumhuriyeti'nin Yüksekova’sında dünyaya gelmiş olmayın bu aranmanıza ve kayıtlara geçmenize vesiledir.

Potansiyel kayıt dışısınız çünkü!
 
Bu günlerde gelin bu yollardan geçin.

Görün Hakkari Cumhuriyeti'nin çocukları bu yollardan seyahat özgürlüğünü nasıl sağlıyor.

Görün ki kendi Cumhuriyetinizde güvenliğiniz için siz de bu uygulamaları başlatın.
 
Seyahat özgürlüğü denen şeyin farkına varın.
 
Kayıt içi vatandaş olmanın hafifliğine varın.
 
Dur ve geç…meselesini kavrayın.
 
Belki anlarsınız. Anlar ve bir yeni hal uygularsınız.

Bu “Hakkari Cumhuriyet halleri” olur belki. Bütün cihana örnek.

Önceki ve Sonraki Yazılar
YAZIYA YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
48 Yorum
  • hakkarili / 26 Mart 2010 Cuma 10:39

    sayın irfan abi hakkarinin göz bebeğisin b uduygu ve düşüncelerine en içten dileklerimle katılıyorum ama oysaki karşıda bunu dinleyen kim barbar faşist bir ülkede hala yerimiz varsa ne mutlu bize ama dünya devrandır inşallah allahtan umut ediyoruz bize de kader gülecek bir gün ama biz göremeyebiliriz yüksekova haber çalışanlarına kolay gelsin diorum gazetelerini takdir ediyorum Allah bizimle olsun

    Yanıtla (0) (0)
  • ishak tansu / 26 Mart 2010 Cuma 10:45

    yapılan yol aramaları ve arama noktalarında "örneğin dün özel aracımla vana gidip geldim" görevlilerin sert sert 'sen ne iş yaparsın' demeleri aracın didik didik aranması hiç hoş olmadığı gibi insanlık için, türkiye cumhuriyeti devleti için bir utanç kaynağıdır

    Yanıtla (0) (0)
  • Hacı T. / 26 Mart 2010 Cuma 11:02

    İrfan Bey Yüreğiniz elleriniz dert görmesin.
    Bu yazıyı millet vekillerimiz mecliste okusunlar, Büyük millet meclisinin bütün duvarlarına assınlar. Assınlar ki önce kendileri sonrada başta Başbakan olmak üzere mecliste bulunan 550 halkın vekili !!! Türkiyenin turizm cenneti olması gereken Hakkarinin ne kadar dışlandığını, Yıllardır insanlarına fiziki,pisikolojik, Ekonomik işkencelerin ne kadar gaddarca uyguladıklarını görsünler. Şİmdiye kadar bir kaç kez yurt dışına çıktım ne gümrük kapılarında ne de gittiğim ülkelerde, Van dan Hakkari ye kendi memleketime, yada ilimden ilçeme geçerken çektiğim eziyeti,aşağılanmayı, olağan üstünün daha üstü muameleye tabi tutulmadım. Hakkari Van arası tam bir kabus ve bu kabus biran önce kaldırılmalı...

    Yanıtla (0) (0)
  • REBER_DAĞLICA / 26 Mart 2010 Cuma 11:54

    ELİNE KOLUNA YÜREĞİNE SAĞLIK BAŞKANIM GERÇEKTEN YÜREĞİMİZİN ACILARINI ÇOK MÜKKEMEL ŞELİLDE PAYLAŞMIŞSINIZ HER ZAMAN Kİ GİBİ HARİKA BİR YAZI EMEĞİNİZE SAĞLIK DAĞLICADAN GENÇLİK ADINA SELAMLAR SAYGILAR...

    Yanıtla (0) (0)
  • diyap ağa / 26 Mart 2010 Cuma 14:20

    eline ,koluna, beyninin kıvrımlarına sağlık kardeşim..vallaha billaha biz burada büyükşehirdeyiz, bir arama yapılıyor..zannedersin ki bu ülkenin vatandaşı değilmişsiz havası oluşuyor..batıda da aynı hava var..üstelik sigara yasağı için yapılan baskıyı görün ohaa dersiniz

    Yanıtla (0) (0)
  • ?**** / 26 Mart 2010 Cuma 14:27

    yeni köprüde durdurdular bizi nereye arkadaş sürücüde çoruma dedi demez olaydı bi saat beklettiler bizi o kıçı yerde uzman neymiş çorum demişiz.. yani bi insan çoruma da gidebilir çünkü hakkariden sonra 81 il var ama kafası yok ya mutlaka hava olsun diye soracak nereye sana ne nereye
    .. böyle bir yerde taşıyoruz biz cumhuriyetiz gerçekten bunu devlette anlıyo ve biliyo.. yüreğine sağlık..

    Yanıtla (0) (0)
  • bılecan'lı / 26 Mart 2010 Cuma 14:36

    ''HALİMİZİ ANLAYAN TEK İNSAN !!!

    Yanıtla (0) (0)
  • BAWER / 26 Mart 2010 Cuma 14:57

    Yazıları ile güzel insan İrfan!...
    Hakkari cumhuriyetini çok güzel anlatmışsınız, birazda detaylarına katkı sonma amaçlı zenginleştireyim makaleni;
    Soru ? bu arabayı kaç paraya ve ne ile aldın?
    cevap: kardeşim sana ne kaça aldıysam yada ne ile aldıysam.
    -Türkıye Cumhurıyeti Devleti POLİSİNE ve ASKERİNE karşı gelmek ha... ulan in bakim aşağıya..... sen kenarda dur 2. bir emre kadar...
    - kimliğini ver.
    -buyrun abi.
    -ne iş yapıyorsun?
    abi ben işsizim.
    -bu yaşta ha.
    -ne biçim duruş öyle devletin üniformasına karşı.
    -abi ben bir şey yapmadım
    -adam gibi karşımda dur yoksa seni iyi benzetirim lan...
    -tamam abi bir daha olmaz.
    kimliğini ver, abi yanındaki abi baktı.bana ne lan o baktıysa, bende görücem... al hadi yürü...

    Yanıtla (0) (0)
  • ilhan / 26 Mart 2010 Cuma 15:13

    ya başkan neden pasaport işini eklemedin onu anlayamadım.hani adnan onay bir zamanlar köylü kardeşlerimizin şehre gelmeleri için pasaport uygulamasın istemişti ya sende müracaatte bulun bizede pasaport versinler artık.

    Yanıtla (0) (0)
  • okan / 26 Mart 2010 Cuma 15:25

    beğenmiyorsan...

    Yanıtla (1) (0)
  • Bugra / 26 Mart 2010 Cuma 15:52

    Sayin sari cok guzel diyorsunuz, kimse bunlar ile yasamak zorunda olmamali. Fakat soyle bir durum da var, siuzin bulundugunuz yore Avrupanin kullandigi uyusutucunun %70inin gectigi bir rota uzerinde, aci ama bulundugunuz yorede ve sinirin diger tarafinda bu isten nemalananlar var(resmilerde olabilir ki vardir , yuksekova cetesi vs). Ayrica yasadiginiz cografyanin zorluklari vs de hesaba katildiginda birde isin icine guvenlik de girdiginde bunlarin olmasi normal degil mi? 2 tane problmeli ulkenin sinirdasiniz, ben amerika da bulunuyorum hem kanada hemde meksika sinirinda buna benzer kontroller oluyor, ozellikle meksika siniridnda sinirim 10 ve50 kusur(bazen 70) mil kadar icerisinde ayri kontorl noktalari bulunur ve bu sekilde arama olur

    Yanıtla (0) (0)
  • ibrahim öpengin / 26 Mart 2010 Cuma 15:54

    irafan abi gerçekten güzel yazmışsın eline sağlık... Bu söyledıkelrın sadece buzdağının bir parçası kadardır...

    Yanıtla (0) (0)
  • mezopotamyalı / 26 Mart 2010 Cuma 15:56

    YETER Kİ ÇABUK OLSUN...
    Adamın biri böyle bir cumhuriyette yaşıyordu.
    Günün birinde O Cumhuriyetin! başkanı bir karar çıkarır ve güvenlik güçlerine der ki kim bu cumhuriyetten dışarıya çıkarsa, 1000 dolar vergi verecek.
    Emir bu ya, hemen yerine getirilir.

    Gel zaman git zaman kimseden çıt yok.
    Devlet Başkanı "Tüm Güvenlik Kuvvetleri"nin başkanını makamına çağırır ve uygulamaya karşı halkının tepkisini sorar...Halk gayet memnundur der.
    Devlet Başkanı bu seferde ilave bir emir verir ve der: Cumhuriyetin dışına çıkanlardan aldığınız 1000 dolara ilave olarak "10 KIRBAÇ" vurun..
    Halk gene memnun ve epey zaman sonra "Tüm Güvenlik Kuvvetleri"nin başkanı tekrar Devlet başkanının huzurunda...kendisinden Halkının tepkisi sorulur

    Yanıtla (0) (0)
  • mezopotamyalı / 26 Mart 2010 Cuma 16:01

    “Halk dört köşe vede size duacı….” Der.
    Bu cevaptan dört köşe çarpı dört köşe olan devlet başkanı yepyeni, halkına özel bir uygulama emri verir:”tüm bunlara ilave olarak, vatandaşımızı duvara dayayıp işini göreceksiniz.” der.
    Dedim ya emir büyük yerden, icabında demiri de keser, dolayısı ile emir harfiyen yerine getirilir. Yerine getirende mutlu.
    Ve bunun üzerinden epeyce zaman geçer. Halk için sıradanlaşmış ve uygulama kanıksanmış artık,
    Tek bir itiraz dahi yok.

    Yanıtla (0) (0)
  • arzu / 26 Mart 2010 Cuma 16:05

    ben ilk defa bir yazınızı okudum.

    Yanıtla (0) (0)
  • ilhan / 26 Mart 2010 Cuma 16:13

    galiba irfan beyin yazısını beğenmediğimi anladın oysa irfan beyin dediklri doğrudur.yazım destelidir.

    Yanıtla (0) (0)
  • mezopotamyalı / 26 Mart 2010 Cuma 16:15

    Devlet başkanı, halkının son vaziyetini öğrenmek için Tüm K.Başkanını tekrar huzursuz huzuruna çağırır ve halkının son ilave uygulamaya tepkisini sorar…
    “Gayet memnundurlar” der.
    Devlet başkanı “o zaman HALKIMI toplayın onlara kendim soracam” der.
    Ve halk toplanır, başkan “Ey Halkım,Cumhuriyet! Dışına Çıkışlarınız da peş peşe uygulamaya koyduklarımdan razı mısınız?”
    Halk:”razıyız da
    İŞİMİZİ biraz daha ÇABUK GÖRÜRSENİZ”der.

    İrfan bey,
    Bizim durumumuz birazda buna benziyor. her şeye
    TAMAM ABİ diyoruz.
    razıyız ABİ diyoruz.
    Biraz çabuk olsun,diyoruz.
    Asker de kasılıyor.
    Hayatında salmadığı korkuyu salıyor. Bundan haz alıyor adam.
    İstediği soruyu istediği SES TONU ile soruyor.
    Pısıyorsun mecburen.
    Maksat İŞ ÇABUK olsun

    Yanıtla (0) (0)
  • turan / 26 Mart 2010 Cuma 16:16

    öncelikle yazdıklarınıza dikkat edin 2 gün evvelki haber gibi geri çekip özür ayağına yatıp afforoz olmaya çalışmayın.
    benim naciz vücudum elbet toprak olacaktır,fakat Türkiye Cumhuriyeti ilelebet padiyar kalacaktır! Mustafa Kemal ATATÜRK

    Yanıtla (0) (0)
  • murat / 26 Mart 2010 Cuma 16:17

    hakkariye cumhuriyeti bırakın il deyip, kadıköye ilçe diyenin...

    Yanıtla (0) (0)
  • selim / 26 Mart 2010 Cuma 16:44

    yazdığım yorumları özellikle seçiyorsunuz biliyorum terörü destekleyen yazı yazsam anında yazarsınız veya polisi askeri karalasam... ama ben ülkemi sevviyorum ve terörü lanetliyorum

    Yanıtla (0) (0)
  • NECATİ GÖKALP / 26 Mart 2010 Cuma 16:57

    ewet canım kardeşim iyi almışsın kaleme.eline diline yüreğine sağlık. döktürmüşsün yine dediğin gibi hakkari cumhuriyeti öyledir varsa aksini iddia eden buyursun yüz yüze konuşalım ben 4 yıl önce tayinen geldiğim batıya daha kimliğime ne asker nede polis eli değmemiş. ne var bu yol kontrollerinde anlamadım güya sizin güvenliğiniz içinmiş.bırakın bu ayakları yöre halkı zaten güven içinde amaç hakarete maruz kalmak in lan bin lan olmuş herkes yüksekovada yazık orda yaşayan insanların hiçmi gururu incinmiyorsağol kardeşim iyi hatırlattın bana o günleri

    Yanıtla (0) (0)
  • M.Şeref / 26 Mart 2010 Cuma 17:37

    Oralarda bu anlattklarınızı yapan Güvenlik görevlileri bu tarafa geldiklerinde de aynı şeyleri yapmıya çalışıyorlar,Hak veriyorum size.Ancak bu devletin bir politikası değil güvelik kuvvetlerinin (Jadarma-Polis) eğitimsizliğinden kaynaklanmaktadır. Bu görevlilerin vatandaşa daha insancıl yaklaşması ve bilhassa sorduğu suale çok dikkat etmesi gerekir.Misal Bu arabayı nasıl aldın gibi sorular.Bunu maliye memuru sorabilir.

    Yanıtla (0) (0)
  • arar / 26 Mart 2010 Cuma 17:56

    irfan sarı yine nalıncı keserini almış kendine yontup duruyo, peki bunların yapılmadığı bir hakkari düşünün, yüksekova uyuşturucu merkezi olmuş, bırakın utanmayı cezaevinden çıkan uyuşturucu baronlarına bu sayfalardan yağdırdığınz övgüler unutulmadı daha, o yüzden uyuşturucu konusuna girmiycem.pkk bir terör örgütü, amacının ne olduğu önemli değil metodu önemli.silahlı mücadele devri bitti ama pkk bunu görmemekte ısrarlı, bölgenin sarp coğrafyasını, etnik kimliği ve kan bağını kullanıp bölge halkını da kirli amacına alet ediyo, pkk ile mücadele büyük bir iş, bu saydıklarınız küçük parçaları ve gereği, bitsin istiyorsanız pkk ya siz de dur artık diyeceksiniz, demezseniz olmasanızda pkk lı muamelesi göreceksiniz

    Yanıtla (0) (0)
  • hakkarili / 26 Mart 2010 Cuma 17:56

    irfan abi çok güzel yazmışsınız malesef öyle ben yazdıklarınızı aynen yaşadım batıda da şehirler arası yolculuk yaptım hiç birinde arama olmadı ama yüksekovadan vana çok yaşadık karıştırılan yoğuet ve peynirlimiz geçen yüksekova newrozundan vana dönerken çantalarımızın her köşesi didik didik arandı kıyafetlerimizi karma karışık ettiler

    Yanıtla (0) (0)
  • KİRWE / 26 Mart 2010 Cuma 18:04

    İrfan abi tam bam telinden dokundurmuşsun . İnsana gına geliyor , bunalıyor bu kimlik aramaları vs . Bazıları kendini bişey sanıyor sanki ülkede gizli bir savaş varda kimsenin haberi yok . Senin yazılarınla , özgün duruşunla , nesnel , rasyonel , hümanist yaklaşımlarınla umarım kalbi bağlanmışların , zalımların zihni gevşer . İyiki varsın abi bir cemiyette senin gibi evrensel düşünen birinin olması olumludur .

    Yanıtla (0) (0)
  • toman / 26 Mart 2010 Cuma 19:04

    arar adlı yorumcuya katılmamak elde degil ama suç bence devlettte sen her seyi bu yorede serbest bırakırsan daha cok isterler sarı dıyorkı olaganustu hal kalktı sımdı daha kotusu var elini vıcdanına koy yazar.olaganustu hali yasayan tek kısı sen degılsın

    Yanıtla (0) (0)
  • sürügn hakkari / 26 Mart 2010 Cuma 19:59

    eline yüreğine sağlık sende olmasan gerçekleri kim yazacak

    Yanıtla (0) (0)
  • bışar-e çeto / 26 Mart 2010 Cuma 20:12

    evet irfan hewal gerçekten birilerini içten yaşamak buna denir bence.yazınız çok güzel ama çoğu yerde az yazmışsınız.belki kabul edersiniz biraz karışık bir bölge bazı aramalar yapılmalı ama olay ne olursa olsun hiç kimsenin bir milletin iradesini onurunu ve gururunu bir arama için kırmaya ve hiçe saymaya hakkı yoktur.bazıları diyor eroin kaçakçılığından dolayı bazıları ise pkk den dolayı diyor hadi kabul ettik diyelim peki niye karadenizde en büyük silah kaçakçılığı yapıldığı halde karadenizde bir arama bile yapılmıyor.eroin şebekesi deniz limanlarına kaydığı halde niye arama yapılmıyor bunların hapsi bahane bunlar milleti sıkıştırıp rahatsız edip milletin üzerinde buranında efendisi benim havası yaratmaktır.ama unutmasınlarki...

    Yanıtla (0) (0)
  • bışar-e çeto / 26 Mart 2010 Cuma 20:19

    bu millet şimdiye kadar yok olma fırtınalarına direnç gösterip ayakta kalmasını başarabilmiş ise bunu yalnızca o içindeki özgür iradesine sahiplenme ateşine ve zulme karşı boyun eğmeme direncine borçludur.bu halk maruz kaldığı her haksızlığının üstesinden gelmeyi ilke edindi insanca yaşamayı hayal ederken.yazınız çok güzeldi ama bu yazıları yazarken daha somut veriler yazasanız çok daha anlamlı ve etkileyici olur diye düşünüyorum sasygılarımla...

    Yanıtla (0) (0)
  • vatandaş abuzer / 26 Mart 2010 Cuma 23:31

    valla usta kalemine sağlık çok güzel yazmışsın her halde yolda geçenler bilgisayar beyinli askerlere ben uluslar arası kaçakçıyım demez ikide bir bunu soruyorlar ben 21 yıldır ordan gelip gidiyorum hep aynı sorular nerden nereye bir defasında yeniköprü de gene sordular abi nerden nereye çorumdan gelip urfaya gidiyorum dedim asker bey anlamış edasıyla hayırlı yolculıklar dedi sağolun dedim hakkari cumhuriyeti böyle bir yer para birimi yok çümkü halkta para yok

    Yanıtla (0) (0)
  • cömert / 26 Mart 2010 Cuma 21:42

    irfan bey sen herhalde toz kaçıracaksın ondan rahatsızsın asker polis gürevini yapıyur eğer sana küfür hakaret ederlerse haklısın yaz istediğini ama arama yapmasınlarda toz serbestçe geçsin bende zengin olayım dersen kendine yazık edersin canım

    Yanıtla (0) (0)
  • b.ak / 26 Mart 2010 Cuma 21:49

    sizin bu yazınızı okuyanın aklına ilk gelen şey:yahu hırsızın hiç mi süçü yok demek geliyo.devlete bayrağa birliğe tarih boyunca sürekli başkaldırıp isyan edilirse başka ne beklenirdı.madem o kadar demokratsınız saygılısınız dükkan kapatma kararlarınıza karşı gelenlere niye saygı göstermeyip yapık yıkıyosunuz.

    Yanıtla (0) (0)
  • avaşin / 26 Mart 2010 Cuma 21:49

    biri insan olrak van a gitmek otanç verici mezatlara tanık oluyoruz nedenki yüksekova ve yeni köprü başkale bebleşin ve güzel dere zırınok gürüpınar ve van girişi 190 km de mesafesinde 8 kez aramada geçmek zorun da kalıyoruz ne yazk ki artık bize ayit kimliyimiz biri basın kartı gibi boynumuza asmalıyız her polis ve asker sorduğu soru ne işi yapıyosun öyle zor durumda kaldım ki biri gün askerin birisine söyledim ki sana ne be kardeşim ben karı satıyorum varmı ellinde asker dedi bende ne gezer sorduğun sorunu cevabı bu dur

    Yanıtla (0) (0)
  • dagkentli30 / 26 Mart 2010 Cuma 22:26

    slm can slm irfan kardeş, eline yüreğine kalemine düşüncene can fedaaaa, irfan kardeş söylenecek hiç bir şey bulamıyorumm çok güzel ve net yazmışsın hakkari cumhuriyeti!!!!!!!!cömert kardeşimizin yorumu birazda olsa gerçeğe yakın evet karadenizde egede bütün sınır illerde kaçakçılığın alası yapılıyor oralara uygulama yok ama burası hakkari cumhuriyeti tabiiki uygulama yapılacak birde saygı ve sevgi çerçevesinde yapılsa ona yanmam yapsınlar amaaaa gelinde görün nasıl bir uygulama nasılda keyfi bir muamale ne dersen boşşş herşey güvenliğimiz içnmişşşşş bıraaaaaaaaaa...!!!!!!!!!!!!

    Yanıtla (0) (0)
  • cumur / 26 Mart 2010 Cuma 22:38

    halkı yıldırmak ve her şey birileri sadece kazansın çok asker ve polıs tozdan para kazanıyor beyler bunu gören yok tabi

    Yanıtla (0) (0)
  • Özhakkarili-30 / 27 Mart 2010 Cumartesi 00:05

    Ben tam 46 yaşındayım.12 Eylülden öncede sonrada Van-Hakkari ve ilçeleriyle yapılan yol aramaları seyahat özgürlüğü değişmemiştir.Benim oğlumda yaşadı,torunum da bu hukuksuzluğu yaşayacağını tahmin ediyorum.Bakın dünya değişti,hayat şartları değişti,küresel olaylar değişti,Devletin,Hakkari Cumhuriyeti üzerindeki yol özgürlüğü baskısı ve nereye gidiyorsun sorgulama baskısı değişmedi.Bu tür şeyler kangren olmuş.Çok acil hastan bile olsa durduruluyorsun saçma sapan hesaplar veriyorsun.Ege,Marmara,Akdeniz,Karadeniz limanlarında gemilerle günde kaç ton akaryakıt ve uyuşturucu kaçakçılığı yapılıyor?Ama Hakkarili işsiz birinde 1 cerikan mazot görseler vay senmisin bunu yapan.Neyse İrfan abi dökmüş ekleyecek bir şey bulamıyorum.Eline sağlık...

    Yanıtla (0) (0)
  • BATILI / 27 Mart 2010 Cumartesi 00:19

    değerli yazar arkadaşım yüreğine sağlık benbundan bir ay önce iş için hakkariye oradanda yüksekovaya geldim geldim ama gelmez olaydım dediğiniz gibi çok aşırı yol aramaları var ilk gelmeme rağmen bida gelmemeye tövbe ettim nereden geliyorsunuz nereye gideceksiniz ne iş yapıyorsunuz soruları hakikatten beni canımdan bezdirdi ALLAH sizlere sabır versin DERLERDİ DE İNANMAZDIM insan bazı şeyleri kendi gözüyle görmeli ben gördüm size yapılan bu eziyeti elimden geldiğince her yerde anlatacağiım yazılarınızın devamını bekliyorum başırılar ANKARADAN sevgilerle

    Yanıtla (0) (0)
  • Özhakkarili-30 / 27 Mart 2010 Cumartesi 01:01

    Devlet politikası elinden geldiğince hakkari insanına dolaylı yollardan zulüm yapmak ister.Burdaki İnsanları devletten uzaklaştırmak politikalarını yürütüyor.Ahhhh keşke bu yoldaki sebebsiz can bezdirici aramalar ,sorgular Hakkari insanının güvenliği için olsaydı.Bir gün Esendere'den Y.Ovaya gelirken iranda yaptırmış olduğum 1'er kilogramlık 5 kutu hediyelik pastalar vardı.Durdurulduk arama yapıldı.Bu kutular neymiş böyle hediyelik olduğunu anlattım.Siz arabada 4 kişisiniz bu kutular 5 tanedir.DEĞERLİ DOSTLAR SİZ HAYATINIZDA BÖYLE SAÇMALIK,BAHANE EDİCİ BİR ZULÜM-EZİYET GÖRDÜNÜZ MÜ? Bende bak dedim bu kutuların hepsini gözünün önünde ayaklarımın altına alıp toz yapmamı istermisin dedim.Çıkarmaya çalıştım kaportayı aşağıya indirdi.Lanet osu

    Yanıtla (0) (0)
  • Mehemedé Paloyé / 27 Mart 2010 Cumartesi 01:25

    Sevgili İrfan merhaba ! Güzelmi yazdın, kötümü yazdın ? Bu sorunun yanıtı yorumlarda yatıyor.Bu eziyeti çeken bölge insanıdır ve güzel yazdın diyor.Eziyeti çektirende Kürt yoktur diyen devlet anlayışının insanıdır ve kötü yazdın diyorlar.Halbuki 1969 larda bölgemizde hiç bir olay yokken ve İstanbul, Ankara öğrenci olayları ile çalkanırken ,orda böyelsi aramalar olmuyordu.O zamanda yine köylerimiz basılıyor silah bizde aranıyordu. Yani aranıyor derken, köyler meydan falakasında geçirelerek arnıyordu. Neden İstanbul şehirinde olan olayın faili bile Kürd köylüleriydi ? O zamandamı PKK vardı ? O zamandamı toz vardı ? Malatyadan öte başlar bu eziyet ! Demek sınırda ordan başlıyor.Neyin veya nerenin sınırı acaba?

    Yanıtla (0) (0)
  • suat barlas / 27 Mart 2010 Cumartesi 05:36

    sevgili kardeşim yazdıkların sahilde kum zerresi ,,,doğrudur hepimiz bunların beterini yaşadık ve ne yazıkki yaşamayada devam edecez neden çünkü bu rant kavgası sürdükçe bu hep banacılık sürdükçe bu keşmekeşlik sürdükçe bu allahsız düzen var oldukça kardeşi kardeşe kırdırmalar devam edecek ve yine herzaman olduğu gibi ağlarsa garibin anası ağlayacak deyip oğlumuza geminin kızımıza villanın anamıza çarşafın hayalini kurup kurup şapkamızı önümüze deyil kafamıza koyup gezecez sevgilerimleeeeeeeeee

    Yanıtla (0) (0)
  • serhat / 27 Mart 2010 Cumartesi 07:02

    Evet katılmamak elde değil bu aramalar yapılırken suçlumu aranıyor ve her gün geçen onca araç içindeki insanlar suçlu potansiyelinemi sahip demek ki hakkari de yaşıyorsan ve orda doğmuşsan hayat başka türlü bazen düşünürüm bizim de ırakta ki insanlardan ne farkımız var kendi ülkemde kendi güvenlik birimim tarafımdan ırakta işgal altında yaşan insanların görmediği muamleleri güvenlik geçişlerinde yaşamaktayız.bizde
    bu ülkenin vadandaşıyız ve OHAL kalktığına göre bu muamele neden hepimizin psikolijisi bozuldu işsizlik bir yandan geçim sıkıntısı bir yandan açlık bir yandan bir de üstüne bu katı mı katı uygulamalar sesleniyorum bizim vekillere sizleri pinekliyesiniz diye mi gönderdik meclise halkın iradesini çok güzel kullandınız yazı.ols.

    Yanıtla (0) (0)
  • . / 27 Mart 2010 Cumartesi 12:33

    maalesef vandan sonrası bahar bahçe değil hocam siz muş hasköye şenyaylaya bir gidin birde ordan diyarbakır liceye gidin yada çemişgezeke gidin hakkaridekiler yanında lo lo kalır..

    Yanıtla (0) (0)
  • welatparez / 27 Mart 2010 Cumartesi 10:25

    sevgili irfan Beye böyle bir konuyu ele aldığı için teşşekkür ediyorum. evet gerçekten tam başlı başına burası bir bağımsız cumhuriyettir.....yani irfan beyinde yazdığı gibi burası Hakkari Cumhuriyettidir. olağan halın hala devam ettiği.arama noktalarının dahada artırıldığı,ve kalitesiz kişiler tarafından saçma sapan sorular sorulan. nereye gidiyorsun? ne iş yapıyorsun? bu arabayı ne ile aldın?gibi saçma sapan soruların suruldoğu hakkari cumhuriyeti burası... ama bunların hepsini bizler hak ediyoruz desem!!!bir seçim dönemi gelir,miletvekili adayları başlarını omuzlarına koyarak gelirler, sizlere şonu yapacaz, şonu edecezdahada sayarlar..Ama icraatta gelince sıfır elde sıfır. bunları hesabını sadece bu vekillerden sormalıyız.yeter artık....

    Yanıtla (0) (0)
  • Demir / 27 Mart 2010 Cumartesi 16:26

    yazıları genelde takip etmeye çalışıyorum ama gördüğüm kadarıyla hep devlete karşı devletin görevlilerine karşı, onların tutum ve davranışına karşı yazılar yazılıyor. Evet belki bir çoğu haklı ama neden bir tane yiğit çıkıpta terörün ne kadar kötü olduğunu, kandırılarak dağa çıkartılan gençlerin hayatlarını kararttıklarını, silahla değil kalemle mücadele zamanı olduğunu yazmaz. evet belki silahlar sussun diyoruz ama diğer taraftan evlatlarımızı dağlara çıkıp isyancı yapıyoruz. tabi sizde haklısınız bu bölgede bu yazılar gider, terör biterse bundan nemalananlar ne yapacak. ekmekleri ellerinden alınacak tabi. saygılar

    Yanıtla (0) (0)
  • bışar_e çeto / 27 Mart 2010 Cumartesi 20:14

    benim canımı ençok sıkanlar gelip yorum yapmak isterken her yazıda olayı pkk ye çevirenler kardeşim siz daha anlamdınızmıki SİZ TERÖRÜN EN ALASINI ESTİRDİĞİNİZ SÜRECE HALKLARI SÖMÜRMEYE ÇALIŞTIĞINIZ SÜRECE HALKIN İRADESİNİ ONURUNU GURURUNU AYAKLAR ALTINA ALDIĞINIZ SÜRECE BU DAĞDAKİLER HERZAMAN ORDA OLACAKTIR ÇÜNKÜ SİZ ANCAK BU DİLDEN ANLIYORSUNUZ.SİZ KALEM DİYORSUNUZDA KALEMİMİZİN MÜREKKEBİNİ KURUTTUĞUNUZ SÜRECE BUNU YAPMAK MÜMKÜNMÜDÜR.İLK BAŞTA TÜRKİYEDE ERGENEKONCULAR VE DİĞER KATİLLERİ TERÖR İLAN ET SONRA GEL BAŞKASINI ELEŞTİR Kİ ONLARIA ONU DİYEMİYORSAN UNUTMAKİ DÜNYANIN EN BÜYÜK TERÖRÜ SENSİN.SİZ ŞİDDETİ İLKE EDİNDİNİZ BİZ İZE İNSAN OLMAYI VE ŞİDDETİNİZ ŞİDDET YARATTI BUNU UMARIM HİÇBİR ZAMAN UNUTMAZSIN

    Yanıtla (0) (0)
  • Demir / 28 Mart 2010 Pazar 10:08

    yorumu yazan arkadaş sende haklısın çünkü sen ancak o kadar düşünebiliyorsun bende kürdüm benim neden hakkım yenmiyor, tutturmuşunuz bir sömürü, halkın gururu aldı altında yaptığınızı meşru zannediyorsunuz. evet bu işin suçluları başımızdakilerdir, en büyük ayrımcılığı onlar yapıyor. burada her şeye müsamaha gösterilirken batıda milletin tepesine iniyor hemen.

    Yanıtla (0) (0)
  • ronahi / 28 Mart 2010 Pazar 13:06

    bugünde bölge sorunu hakkında kalıcı çözümler öneriyorsunuz . Sen kürt halkının , mazlum halkların kutup yıldızısın . Bu halk böyle değerler çıkardığından dolayı kendisylen gururlanmalı

    Yanıtla (0) (0)
  • mezopotamyalı / 29 Mart 2010 Pazartesi 10:26

    Köleliğe örgütlü bir biçimde başkaldıranların lideri olan spartaküs’ün sonunda Roma askerleri tarafından çarmıha gerildiğini de hatırlatmak isterim. Biz irfan beyin kanun dahilinde sesimiz ve gözümüz olmasını istiyor ve diliyoruz.

    Yanıtla (0) (0)
İrfan Sarı Arşivi