Travmalarınızla yüzleşin

Travmalarınızla yüzleşin

Yaşanan üzücü olayların bütün duyguları altüst edip birbirine karıştırması ve kişinin bütünlüğünü tehdit eden unutulmaya çalışılan tehlikeli bir süreçtir.

Uzman Psikolog Çiçek Güneç Aka yazdı:

Travma; ‘bıçak yarası’ anlamını taşıyan ve hemen hepimizin hayatlarında bir defalığına bile olsa bu yarayı en derin şekilde yaşamış olabileceğimiz gerçeğidir. Sizleri etkileyen, üzen yıpratan olaylarla ilgili geçirdiğiniz travmalarınızla yüzleşin. Travmalar beklendik bir durum değildir. Hazırlıksız yakalandığımız durumlardır ve bu nedenle de bilmediğimiz bir durum karşısında yaşayacaklarımızdan habersizizdir.

Yaşanan üzücü olayların bütün duyguları altüst edip birbirine karıştırması ve kişinin bütünlüğünü tehdit eden unutulmaya çalışılan tehlikeli bir süreçtir. Travma öle ki günümüzün en güncel çalışma alanlarından biri olmaya başladı. Maalesef ki; ülkemizde şiddet, istismar olaylarındaki artış bu alanda yapılan çalışmaların ne kadar önemli olduğunu gösteriyor.

Travmalar artık bugün tüm dünyada biliniyor. Ne yazık ki travmalar ruhumuzda psikolojik olarak derin yaralar açmaktadırlar. Travmatik deneyimler ile bir kez karşılaşmış olsanız bile onlar devamlı gölgeniz gibi peşinizden geleceklerdir. Dolayısıyla da travma geçirmiş kişilerin ciddi bir şekilde tedavi görmesi gerekir. Travma geçirmiş bireylerin gelecekte diğer kişilere karşı davranışları, yaşadığı travma sebebiyle değişebilmektedir.

Travma sebebiyle yaşanan bu değişim farklı şekillerde farklı seviyelerde olabilir. Çünkü travma kişiyi psikolojik ve bilişsel olarak etkilemekte, yaşadığı dünyayı farklı olarak görmesine neden olmaktadır. Korkularını kolayca tetikleyebilir tekrar tekrar ortaya çıkarabilir.

Peki travma yaşadığımız zaman nasıl tepkiler veriyoruz?

Duygusal tepkiler; şok, üzüntü, öfke, endişe, suçluluk, umutsuzluk, korku, kaygı, karamsarlık, aşırı sinirlilik.

Fiziksel tepkiler; Baş, göğüs ağrısı mide yanması, kalp sıkışması, yorgunluk hali.

Davranışsal tepkiler; uyku ve yeme bozuklukları, çevreden uzaklaşma, kendini ihmal etme, konuşmama, alkol ve madde kullanımı.

Travmalarımızla nasıl başa çıkabiliriz?

Bilgi edinmek, gerçekleştirebileceğimiz küçük sorumluluklar almak, sosyal bağlarımızdan çevremizden asla uzaklaşmamak, güvendiğimiz arkadaşlarımızla gruplaşmak, yalnız kalmamak. Unutmayın verdiğiniz tepkiler normaldir. İnsanlar anormal durumlar karşısında tepki verir. Sizler değil başınıza gelen durum anormal.

Duygusal olarak toparlanmak için yaşadığınız acıyı sonuna kadar yaşayın, acınızı içinizde bitirmek için kendinize izin verin ve güçlü görünmeye çalışmayın çevrenizle iletişiminizi koparmayın ve gerekiyorsa profesyonel destek almaktan çekinmeyin.

Süreç herkes için farklıdır.

Bilmeliyiz ki; HERKES AYNI TEPKİLERİ, AYNI ZAMANDA, AYNI SÜREDE GÖSTEREMEZ…

Sevgiyle kalın.

HABERE YORUM KAT

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.