Zor bir coğrafyanın, zor bir şehridir.
Bazen; doğmak da zor, yaşamak da zor, ölmek de zor, sevmek de
Bazen de; doğmak kolay, büyümek zor. Kalkmak kolay, yürümek zor. Ölmek kolay, gömülmek zor
Sevmekte, kalmak da, ölmek de, ekmek de, görev de hep yol sayesindedir. Yol hayattır, sevdadır, eceldir, ölümdür, aşktır. Güçlü olmak zorundadır insanı, yaşayanı sabırlı olmak zorundadır. Güçlü olmayı, sabırlı olmayı öğretir ona doğa, ana baba gibi.
Yıllar bu yolların düzelmediğini gösterdi, yollar birçok insanın eceli oldu. Ama yıllar eskidi, yollar düzelmedi.
Yol medeniyettir denir, İpek Yolu, Baharat Yolu gibi. Yol kavuşmadır, hasrettir, ızdıraptır bazen. Yol hikâyeleri vardır etkiler, değiştirir, isyan ettirir.
Yol bir çok anlamda anılır.Yol bulmak, yolunu bulmak, yolsuzluk yapmak, yolsuz bırakmak, yol vermek, yol göstermek, yol kesmek, yolcu etmek, yola çıkmak, yoldan çıkmak, yoldan çekilmek, yol arkadaşı, yol haritası, yol bilmezlik, yol filmi, yol hikayesi, yol güvenliği, yol geçen hanı, yol düşleri, yol hazırlığı, yol duası, yol çilesi, yol kapanması vs.
Meydana gelen kazalar, kış koşulları, çığlar, seller, yoldan çıkıp Zap nehrine uçmak, taş düşmeleri, çukurlar, kontroller, trafik yoğunluğu yollarımızın kaderidir.
Son iki yıldır yoğun yol çalışmaları devam ediyor. Çünkü yol Hakkarinin önemli bir sorunudur.Yol yoksa medeniyet yok,eğitim yok,yatırım yok,sağlık yok kısacası hiçbir şey yok İki yıldır yol çalışmalarına trilyonlarca para harcandı.
Yol yapımı ile ilgili vatandaş ne kadar bilgi sahibi, nereler yapılacak, ne zaman bitecek, ne zaman yollar kapanacak, açılacak gibi. İnsanlar iletişim araçları olan radyo, gazete ve televizyonlarla veya hiç olmazsa belediyelerin ses cihazları vasıtasıyla bile bilgilendirilmelidir. Nasıl ki insanlar hava durumuna bakarak çeşitli kararlar veriyorsa. Yolun durumuna göre karar alabilirler. Bu nedenle bu konuda gerekli bilgilendirme yapılmalıdır.
Yolların günün çeşitli saatlerinde kapandığı bilinen bir şeydir. Yol kapanması ile ilgili insanların sabrını zorlamadan, strese sokmadan bazı tedbirler alınamaz mı?
Karşılıklı kapanan yolun açıldığında, ilk önce aşağıdan gelenler mi, yukarıdan inenler mi geçecek, yoksa sırayla mı olacak(20 Aşağı, 20 yukarı), araç sayısına (hangisi çoksa) göre mi yol verilecek, Acil durumlar genelde dikkate alınsa da, geçişler için kural olsa gerek.
Yol yapımı az kaldı gibi, ama insanların sabrı bitti. Bu nedenle, yol çalışmaları hakkında insanlar basın ve medya aracılığı ile bilgilendirilmelidir. Yol en fazla 30 dakika kapatılmalıdır. Kapanma ve açılma saatlerine uyulmalıdır. Yol çalışmaları gece aydınlatması yapılarak yoğun bir şekilde devam etmelidir. Yol yapım araçları çoğaltılmalıdır. Biten bölümlerin asfaltı hemen yapılmalıdır. Yol geçişlerini kontrol edecek ve düzene sokacak resmi görevliler sürekli bulunmalıdır. Yoldan düşebilecek taş ve kayalara karşı güçlendirme çalışmaları yapılmalıdır. Bu devirde kafaya taş düşecek mi diye yol almak, hatta kafaya taş düşerek ölmek ne acı.
Yol inşaatı düzenli olarak sulanmalı ve insanlar bu toz cehenneminden kurtarılmalıdır. Bu toz insanların sağlığını tehdit ediyor. Özellikle toprak zemin olan virajların düzeltilmesi çalışmasına neden başlanmadığını anlamış değilim. Hafta sonları yollar mümkünse kapanmamalıdır. Yol kapanmaları nedeniyle pikniklerde bitme noktasına geldi.
Ayrıca; Hakkari şehir içi yolların hali bir il merkezine yakışıyor mu? İlçelerde genelde öyledir. Köyler yolları gözden geçirilmeli, il ve ilçe yolları standartlara göre düzeltilmelidir.
Unutulmaması gereken yıllarımız, bu yollarımızda geçiyor.
Son olarak; Yolunuz açık, kazasız, belasız olsun, İyi yolculuklar gidene de gelene de.