İnsanda yeni bir organ bulundu!

İnsan vücudunda daha önceden bilinmeyen bir organ bulundu. Bilim insanları, bu keşifle kanser araştırmalarında ilerleme kaydetmeyi umuyor. Peki o organ nerede, ne işe yarıyor?

Bilim dünyası, bugüne dek hep göz önünde bulunan ancak aslında bir organ olduğu yeni anlaşılan keşifle çalkalanıyor. Scientific Reports dergisinde yayımlanan yeni bir araştırma, insan derisinin altında bir organ daha bulunduğunu ortaya koydu. ‘Interstitium (interstisyum)’ adı verilen organın, kanserin yayılmasının daha kolay anlaşılmasını sağlaması bekleniyor.

EN BÜYÜK ORGAN: DERİNİN ALTINDA, AKCİĞERDE, BAĞIRSAKTA

Araştırma, tıp dünyasının varlığından uzun zamandır haberdar olduğu, tüm vücutta bulunan ve ‘interstisyum’ adı verilen doku aralıklarının esasında tek bir organ olarak çalıştığını ortaya koyuyor. Araştırmaya göre, daha önceden yoğun bir bağ dokusu olarak görülen interstisyum, aslında içi sıvı dolu olan küçük bölmelerden/boşluklardan oluşuyor. Bu bölmeler derinin altında, bağırsak çeperinde, akciğerde, damarlarda ve kaslardaki dokularda da bulunuyor.

DOKULARI DARBE EMİCİ GİBİ KORUYOR OLABİLİR

Araştırma, bu bölmelerin güçlü ve esnek proteinlerden oluşan bir ağ ile birbirine bağlı olduğunu ortaya koyuyor. Araştırmacılara göre, bu bölmeler, dokuları hasardan koruyan bir ‘darbe emici’ gibi hareket ediyor olabilir.

İLK KEZ BİR BÜTÜN OLARAK ELE ALINDI

Scientific Reports dergisinde yayımlanan araştırma, interstisyumu ilk kez bir bütün olarak bir ‘organ’ diye tanımlayıp, işlevini de bu bağlamda ilk kez inceliyor. The Independent gazetesi, bu haliyle vücuttaki en büyük organlardan biri sayılması gereken interstisyumun geçmişte bütüncül bir bakış açısıyla ele alınmamasının ‘şaşırtıcı’ olduğunu yazdı.

NASIL KEŞFEDİLDİ?

Bu keşif, İsrail’deki Sina Dağı Beth Israel Tıp Merkezi’ndeki iki doktorun araştırmaları sonucu yapıldı. Bir hastalarının safra kesesinde kanser izi arayan doktorlar Carr-Locke ve Petros Benias, söz konusu bölmeler/boşluklarla karşılaştılar. Bu durumun insan anatomisine dair bilgileriyle çelişmesi üzerine New York Üniversitesi’den patolog Neil Theise ile temas kurdular.

MİKROSKOPTA NEDEN YENİ GÖRÜLDÜ?

Sonrasında yapılan araştırmada, doku incelemesindeki geleneksel mikroskop kullanımı sırasında incelenecek dokudaki sıvının çıkarılması gerektiği, bu nedenle interstisyumun yapısının mikroskoba girerken bozulduğu ve sıvı barındırdığının bugüne dek anlaşılamadığı ortaya çıktı. Yani, mikroskop incelemelerinde içindeki sıvının çıkarılması gerekmesi nedeniyle, interstisyumun sıvı dolu darbe emici olma rolü bugüne dek anlaşılmamış, bu organ bugüne dek biyopsi incelemelerinde sadece doku olarak görülmüştü.

‘KANSERİN YAYILMASINA YOL AÇIYOR’

Araştırmacılar aynı dokulardan en kilit iç organların çoğunun çevresinde de bulunduğunu fark etti. Araştırmada, interstisyumun darbe emici özelliğinin yanı sıra kanserin lenf sistemine girişini de kolaylaştırdığı saptandı. Araştırmacılar bu nedenle, interstisyumun bir ‘yan etki’ olarak, birbiriyle bağlantılı hücreleri sayesinde kanserin yayılmasında etkisi olabileceğini düşünüyor.

Doktor Theise Independent’a demecinde, “Bu bulgu, tıpta dramatik ilerlemeler sağlayabilir” dedi. Theise, intestisyumun içindeki sıvının doğrudan test edilmesiyle hastalara teşhis konmasının hızlanabileceğini de ekledi.

Etiketler :
1 Yorum