Necip Çapraz

Hakkari’de yollar ve yıllar

2007-08-20 14:18:51

Zor bir coğrafyanın, zor bir şehridir.

Bazen; doğmak da zor, yaşamak da zor, ölmek de zor, sevmek de…

Bazen de; doğmak kolay, büyümek zor. Kalkmak kolay, yürümek zor. Ölmek kolay, gömülmek zor…

İnsanın en büyük savaşı doğa iledir. Yol vermez dağları, uzun çetin kışları, acımasız çığları, bıçak gibi taşları, kaldırımlardaki buzlarıdır yaşamı zor kılan. Ama memleketidir insanın, kanına işlemiştir, sevecektir, sevmelidir, seviyor da. Görev yeridir, geçim yeridir, ekmek kapısıdır kalacaktır, kalmalıdır, kalıyor da.

Sevmekte, kalmak da, ölmek de, ekmek de, görev de hep yol sayesindedir. Yol hayattır, sevdadır, eceldir, ölümdür, aşktır. Güçlü olmak zorundadır insanı, yaşayanı sabırlı olmak zorundadır. Güçlü olmayı, sabırlı olmayı öğretir ona doğa, ana baba gibi.

Yıllar bu yolların düzelmediğini gösterdi, yollar birçok insanın eceli oldu. Ama yıllar eskidi, yollar düzelmedi.

Yol medeniyettir denir, İpek Yolu, Baharat Yolu gibi. Yol kavuşmadır, hasrettir, ızdıraptır bazen. Yol hikâyeleri vardır etkiler, değiştirir, isyan ettirir.

“Yol” bir çok anlamda anılır.Yol bulmak, yolunu bulmak, yolsuzluk yapmak, yolsuz bırakmak, yol vermek, yol göstermek, yol kesmek, yolcu etmek, yola çıkmak, yoldan çıkmak, yoldan çekilmek, yol arkadaşı, yol haritası, yol bilmezlik, yol filmi, yol hikayesi, yol güvenliği, yol geçen hanı, yol düşleri, yol hazırlığı, yol duası, yol çilesi, yol kapanması vs.

Meydana gelen kazalar, kış koşulları, çığlar, seller, yoldan çıkıp Zap nehrine uçmak, taş düşmeleri, çukurlar, kontroller, trafik yoğunluğu yollarımızın kaderidir.

Son iki yıldır yoğun yol çalışmaları devam ediyor. Çünkü yol Hakkari’nin önemli bir sorunudur.Yol yoksa medeniyet yok,eğitim yok,yatırım yok,sağlık yok kısacası hiçbir şey yok İki yıldır yol çalışmalarına trilyonlarca para harcandı.

Şehre girdiğin yoldan yeniden aynı güzergahtan çıkmak zorundasınız. Giriş ve çıkışı aynı olan tek ildir. Bu çalışmalardan biri de Berçelan- Van karayolu çalışmasıdır. Çaba çıkmaz sokaktan kurtulma, giriş ve çıkışı çoğaltma çabasıdır. Sabırlı olmak gerekir. Türkiye’de belki yol çalışması yüzünden yolu 8 gün kapanan tek il. Bundan büyük bir sabır olur mu?

Yol yapımı ile ilgili vatandaş ne kadar bilgi sahibi, nereler yapılacak, ne zaman bitecek, ne zaman yollar kapanacak, açılacak gibi. İnsanlar iletişim araçları olan radyo, gazete ve televizyonlarla veya hiç olmazsa belediyelerin ses cihazları vasıtasıyla bile bilgilendirilmelidir. Nasıl ki insanlar hava durumuna bakarak çeşitli kararlar veriyorsa. Yolun durumuna göre karar alabilirler. Bu nedenle bu konuda gerekli bilgilendirme yapılmalıdır.

Yolların günün çeşitli saatlerinde kapandığı bilinen bir şeydir. Yol kapanması ile ilgili insanların sabrını zorlamadan, strese sokmadan bazı tedbirler alınamaz mı?

Karşılıklı kapanan yolun açıldığında, ilk önce aşağıdan gelenler mi, yukarıdan inenler mi geçecek, yoksa sırayla mı olacak(20 Aşağı, 20 yukarı), araç sayısına (hangisi çoksa) göre mi yol verilecek, Acil durumlar genelde dikkate alınsa da, geçişler için kural olsa gerek.

Araçların dur-kalklarının verdiği zararın farkında mıyız? Birçok aracın zorlamadan dolayı yüksek maddi hasara uğradığını biliyor muyuz? Ya cam kırılmalarının, diğer arızaların da maliyeti ne kadardır? Bozuk yollar nedeniyle vatandaşların trilyonlarca lira zararı hesaba katılıyor mu? Bunlar içinde tüketici kanunu yok mu? Aynı anda hem aşağıdan, hem yukarıdan gelen araçların trafiği kilitlemelerini anlamak mümkün değil. Bazı araçların işaretçileri dinlemeyerek sıra bekleyen araçları geçerek yolu iki üç şerit haline getirmeleri araç sürücüleri çileden çıkarmaktadır. Özetle herkes kurallara uymalı, ancak akli kurallara.

Yol yapımı az kaldı gibi, ama insanların sabrı bitti. Bu nedenle, yol çalışmaları hakkında insanlar basın ve medya aracılığı ile bilgilendirilmelidir. Yol en fazla 30 dakika kapatılmalıdır. Kapanma ve açılma saatlerine uyulmalıdır. Yol çalışmaları gece aydınlatması yapılarak yoğun bir şekilde devam etmelidir. Yol yapım araçları çoğaltılmalıdır. Biten bölümlerin asfaltı hemen yapılmalıdır. Yol geçişlerini kontrol edecek ve düzene sokacak resmi görevliler sürekli bulunmalıdır. Yoldan düşebilecek taş ve kayalara karşı güçlendirme çalışmaları yapılmalıdır. Bu devirde kafaya taş düşecek mi diye yol almak, hatta kafaya taş düşerek ölmek ne acı.

Berçalan yolu yapımı aynı hızla devam etmelidir. Bu, Valimizin tarihi bir başarısı olacaktır. Tünel yapımı ciddiyetle analiz edilmelidir. Yapılan yolun yanından geçen Hakkâri’den Zap suyu yatağı ıslah edilerek, karşıya yapılacak bir köprü ile bu yol sorunu daha ucuz ve kısa sürede bitmez miydi? Bu ihtimal acaba düşünüldü mü?

Yol inşaatı düzenli olarak sulanmalı ve insanlar bu toz cehenneminden kurtarılmalıdır. Bu toz insanların sağlığını tehdit ediyor. Özellikle toprak zemin olan virajların düzeltilmesi çalışmasına neden başlanmadığını anlamış değilim. Hafta sonları yollar mümkünse kapanmamalıdır. Yol kapanmaları nedeniyle pikniklerde bitme noktasına geldi.

Durankaya yolu acilen asfaltlanmalı, kışın sürekli açık tutulmalı. Çünkü tek alternatiftir. Hakkari’de yaşayan insanları en çok kış mevsiminde sağlıklı yola ihtiyaçları olduğu unutulmamalıdır. Dağlıca yolu bir an evvel genişletilip asfaltlanmalıdır. Yüksekova ilçesine bir çevre yolu yapılmalıdır. Yüksekova-Şemdinli yolu, Hakkari-Çukurca yolu, Hakkari-Van yolu çalışmaları üzerinde de yeni çalışmalar yapılmalıdır. Yeterince yol bariyerleri konulmalıdır. Büyükçiftlik Beldesi yolu genişletilip yeniden asfaltlanmalıdır. Esendere yolu virajları düzeltilip, genişletilmelidir.

Ayrıca; Hakkari şehir içi yolların hali bir il merkezine yakışıyor mu? İlçelerde genelde öyledir. Köyler yolları gözden geçirilmeli, il ve ilçe yolları standartlara göre düzeltilmelidir.

Ülkemizde hangi ilin girişi, caddeleri, ara sokaklarının hali bu kadar içler acısıdır. Ben vatandaşım, gerektiğinde vergi de veriyorum. Devletimden yol istemek benim hakkımdır. Yolu kim yapmalıymış? Bu beni ilgilendirmez. Belediye mi, Karayolları mı, Köy hizmetleri mi, Valilik mi? Kim yaparsa yapsın, yeter ki yapılsın. Maddi ve manevi sorumluluk sahibi herkes bir araya gelip bu yolların yapımına katkı sunmalıdır. Bu insanlar buna layık değil, bu araçlara yazık demeli, el ele vermeli ve Hakkari genelindeki özellikle şehir içlerini ve köy yollarını pırıl pırıl asfaltlara kavuşturmalıdır. İnanın bu çok zor değil, hem de çok kolay. Yeter ki istensin. Mevcut hükümetin Hakkari’de yol çalışmaları için yeterince para gönderdiğini düşünüyorum. Ancak bu paranın verimli kullanılması gerekiyor. Gönderilen ödeneklerle sağlıklı sonuçlar alınmalıdır.

Unutulmaması gereken yıllarımız, bu yollarımızda geçiyor.

Son olarak; Yolunuz açık, kazasız, belasız olsun, İyi yolculuklar gidene de gelene de.

Bu yazı toplam 14620 defa okunmuştur