Necip Çapraz

Hakkari'de OKS hüsranı

2006-07-12 14:05:40

Hakkari’nin Türkiye geneli yapılan OKS sınavında sonuncu olması Hakkari’deki eğitim sistemini bir kez daha her boyutuyla bir tartışmaya açtı.

OKS sınav sonuçlarının Hakkari’de eğitim sistemindeki çöküşün önünün alınamadığı endişesi ve gerçeğini bir kez daha ortaya koydu. Bu yılki OKS sonuçları, bu konuda seferberlik ilan etmeye değer derecede düşündürücüdür.

Geçmiş yıllardaki OKS sınav sonuçlarının da aynı başarısızlıkların yaşanması artık kamuoyunda tartışmaların yoğunlaşmasına neden oldu. Gerçek boyutuyla eğitim sistemi ameliyat masasına yatırılması gereken en önemli sorunlarımızdan biri olarak varlığını koruyor. Baştan savma eğitim sistemi, öğretmen ve derslik eksiliğiyle birleşmeye devam ettikçe, önümüzdeki yıllarda da  “Hakkari sonuncu" haberlerini konuşmaya devam edeceğiz.

OKS SONUÇLARI, TEKRAR DÜŞÜNMEMİZİ VE YENİ PROJELERLE EĞİTİME DÖRT ELLE SARILMAMIZI ORTAYA KOYDU.


OKS sınavındaki SONUNCU olmanın birinci sorumluları elbette bu kurumun başındaki idareciler görülebilir. Bunun yanında bu sorun prefabrik okullarla çare olmaya çalışan idareciler olmak üzere, taşıma ve köylerden merkeze okumak için yer bulamayan öğrencilere, Hakkari ilçelerinde ve köylerinde de sorunlara çare bulamayan daha üst düzey bürokratlar ve milletvekilleri de suçlanabilir. Ama asıl suçlanacak insanların bunlar olduğunu varsayarsak yanılmış olmaz mıyız? Acaba birey olarak bizlerinde hiç suçu yok mudur?

2006 OKS sınavında sözde başarılı öğrenciler alındı. Ders durumları düşük olan öğrenciler alınmadı. Sınava daha çok şehir merkezindeki okulların başarılı öğrencileri alınırken, köylerdeki fakir ve ders durumları düşük öğrenciler alınmadı iddiaları vardı.

OKS başarı ortalaması, Türkiye'nin batısı ile doğusunu arasındaki eğitim farkını ortaya koydu. Yılda birkaç defa öğretmen değiştiren öğrenciler, vekil öğretmenlerle çare arayan idareciler ve bunu dayatan bir zihniyet sorumludur. Bu da Ankara’daki TBMM’ye kadar gitmektedir.

Halen tüm Hakkari genelindeki köylerinin çoğunda birleştirilmiş sınıflarda eğitim veriliyor. Yani yaklaşık 175 köy ve köy altı yerleşim yerinde birleştirilmiş sınıf ve yaklaşık on bin öğrenci bu okullarda olumsuz koşullarda eğitimini sürdürüyor.

Genel ve mesleki ortaöğretimde yüzlerce okul ve derslik yetersizliği bir yana yaklaşık 700  öğretmen açığı da bulunduğu söyleniyor. Sınavda başarılı olamayan öğrencilerin çoğunun sosyo-ekonomik düzeyi düşük ailelerin çocukları olması, teşhis ve tedavi adına nelerin öncelik teşkil ettiğini ortaya koymaktadır. Ailelerde birden çok öğrenci olması da eğitimdeki yetmezliği ortaya koymaktadır.

HAKKARİ’DE ÖĞRENCİLERİN EĞİTİM MATERYALİ, ÖĞRETMEN AÇIĞI, DERSLİK EKSİKLİĞİ YANINDA BESLENME VE DİL PROBLEMLERİ VARDIR.

Fakir halk çocuklarının devam ettiği okullarda başarı oranının oldukça düşük olması bu okullar üzerinde yoğunlaşmayı gerektiriyor. Yetkililerin bu okullar üzerinde yerel projeler üretmesi gerekmektedir. Özellikle köylerden şehre taşıma yapılan okullarda öğrencilerin zaman kullanımı ve taşıma sistemi sıkı denetlenmelidir. Bu okullarda verilen yemeklerin de gözden geçirilmesi çok önemlidir.

Sağlıksız beslenen öğrenciden verim beklemek mantıklı değildir.

“BAŞARININ BİRÇOK SAHİBİ VARDIR ANCAK BAŞARISIZLIKLAR YETİMDİR.”
EĞTİMDE TARTIŞMALARIN VE SORUMLULUĞUN ODAĞINDA İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ VE ONUN İLÇELERDEKİ MÜDÜRLERİ ÜZERİNDE YOĞUNLAŞACAKTIR. ÇÜNKÜ YAKINDA AÇIKLANACAK ÖSS SONUÇLARI BARDAĞI TAŞIRAN SON DAMLA OLACAKTIR.

Siyasilerin İl Milli Eğitim Müdürlüğü, okul müdürleri, ihalelerin malum durumları ile ilgili yoğunlaşması eğitime çaba sarf etmesini azaltıyor mu? İster istemez bu sorular insanların aklına gelmektedir.

Hakkari’nin OKS sınavında bu yıl da sonuncu olması eğitim sistemimizin içler acısı olduğunun bir resmidir.

Eğitim alanındaki problemleri bilen ve Hakkarili olan Müdür ve diğer yetkililerin çabaları, eksiklikleri bildiği halde halen yeterli çözümlerin olmaması ve eksikliklerin giderilmemesi kafalarda soru işareti bırakmaktadır.

Yakında açıklanması beklenen ÖSS sonuçları ve ardından gelecek başarısızlığın faturası kime çıkacaktır? “Başaramayan gider”, “Başaramayan görevden alınır” mantığı olacak mı?

Bu noktada insanların “Eğitim Camiasında Neler oluyor?” sorusunu akla getirmektedir. Biraz insaf ve biraz gurur bu işin çözümünde yeterli olur sanırım.

TOPLUMUN HER KESİMİ EĞİTİME DUYARLI OLMALDIR

Artık ağlamayı kesip ciddi projeler üretmeliyiz. Projelerimizi toplumun her kesimi ile paylaşmalıyız. Eğitim yalnız öğretmenin, velinin, öğrencinin, okul müdürünün, okul aile birliklerinin, ilçe milli eğitim müdürünün, müfettişlerin, İl Milli Eğitim Müdürü’nün, Vali’nin, siyasi partilerin, Milletvekillerinin, Milli Eğitim Bakanı’nın, Başbakan’ın ve Hükümetin sorunu değildir. Eğitim, hepimizi ilgilendiren toplumun her kesiminin görevidir. Eğitim, toplumun olmazsa olmazıdır.

Hepimizin vergileri ile maaş alan ve bizlerin hizmetinde olan birileri idarecilik yapmaktadır. Hakkari iline eğitim için gelen paralar gerektiği gibi kullanılıyor mu? Gelen paranın ne kadarı eğitime yansıyor?

Zaman, ortaya ciddi şeyleri sunma ve doğru şeyleri doğru zamanda yapma zamanıdır. Başarısızlık bizlerin oyları ile meclise giden ve onların göreve getirdiği idarecilerin başarısızlığımı, yoksa bizlerin başarısızlığı mı?

Hakkari’de yaşayan herkesin acilen bu konuda çaba sarf etmesi ve proje üretmesi gerekmektedir. Başarısızlığın ismi konulmalıdır. Bunu yaparken objektif olmak gerekiyor.

Bizim öğrencilerimiz batıdaki öğrencilerle eşit şartlarda yarıştırılırsa başaracaklarına eminiz. Bunca yıllık başarısızlığı hak etmediğimize inanıyorum.

Başarısızlık bizim kaderimiz olmamalıdır.

Bu yazı toplam 7613 defa okunmuştur