HDP'den Toplumsal Cinsiyet Dersi için kanun teklifi

HDP Diyarbakır Milletvekili Nursel Aydoğan, ortaokul ve liselerde Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Dersi verilmesi talebiyle Meclis'e kanun teklifi sundu.

HDP Diyarbakır Milletvekili Nursel Aydoğan, ortaokul ve liselerde "Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Dersi" verilmesi için Meclis Başkanlığı'na kanun teklifi verdi. Aydoğan, kanun teklifinin gerekçesinde, "Toplumsal cinsiyet eşitsizliği, kadının bir birey olarak toplumsal yaşama katılımından başlayıp evrensel hak ve özgürlüklerden faydalanmasını engelleyen eril devlet anlayışının kamusal hayatı oluşturan bütün mekanizmaları ile ortaya koyduğu sistematik bir durumdur. Ve sistematize edilmiş bu durum bin yıllardır kodlanan cinsiyetçi algılarla doğal bir süreçmiş gibi yürütülmektedir" ifadelerini kullandı. 

"Toplumsal cinsiyet eşitsizliğinin en somut biçimi kadına yönelik şiddet olarak karşımıza çıkmaktadır" diye belirten Aydoğan, şunları ifade etti: "Dünya'da kadına yönelik ayrımcı söylemin beslendiği, bu ayrımcı söylemin açık biçimde yasalar eşliğinde yaygınlaştırıldığı en önem alan eğitim sistemidir. Bugün dünyanın demokratik açıdan gelişmemiş veya totaliter rejimlerle yönetilen ülkelerinde eğitim alanındaki eşitsizliklerin sınıf, toplumsal cinsiyet, ırk ya da dini boyutları olduğu bilinen bir gerçektir. Zira eğitim sistemi aynı zamanda devletlerin mevcut ideolojik aygıtları arasında önemli bir yere sahiptir. Toplumsal alanda var olan ve devletin niteliğini belirleyen güç ve iktidar ilişkileri doğrudan eğitim sistemine yansır. Bu nedenle özellikle toplumsal cinsiyet eşitsizliğinin yeniden üretilmesinde de eğitim sistemi başlı başına belirleyici bir etkiye sahiptir. Eğitim politikalarını kendine itaat eden nesiller yetiştirme amacıyla belirleyen iktidar biçimleri kız ve erkek çocuklarını cinsiyetçi kodlarla şekillendirmektedir."

Pekin Konferansı ve Kadınlara Karşı Her Türlü Ayrımcılığın Önlenmesi Uluslararası Sözleşmesi'ne (CEDAW) dikkat çeken Aydoğan, "Tüm bu uluslararası yükümlülüklere karşın gerek öğrenci merkezli yapılandırmacı eğitim programında gerekse de yapılandırmacı eğitim sistemini temel alarak hazırlanan öğrenme materyallerinde ve yine bu temeldeki öğretim yöntem tekniklerinde kalıplaşmış cinsiyet rollerine ilişkin bir arındırma çalışması gerçekleşmemiştir. Öğrenme materyallerinden ders kitaplarında erkeklere aktif, kadınlara ise pasif rollerin verilmesi durumu dönem dönem kamuoyuna yansıyan sorunlardan biri olmuştur. Bu açıdan Türkiye'de eğitim sistemi bir bütün olarak toplumsal cinsiyet eşitsizliği söyleminin farklı biçimlerde üretildiği bir eril yapı olarak karşımıza çıkmaktadır" diye kaydetti.

Aydoğan, "Bu açıdan Toplumsal Cinsiyet Eşitliği adı altında zorunlu bir dersin ortaokul ve lise öğrencilerine okutulması hususunda verdiğimiz bu kanun teklifi aynı zamanda toplumsal cinsiyet eşitsizliğinin yeniden üretilmesinde belirleyici bir etkiye sahip olan eğitim sisteminin toplumsal cinsiyet eşitliğini üreten bir sisteme dönüşmesini sağlayacak bir içeriğe ve amaca da sahiptir" ifadelerinde bulundu.

Kanun teklifinin madde gerekçeleri şu şekilde sıralandı: 

"MADDE 1- 14 Haziran 1973 tarihli ve 1739 sayılı Milli Eğitim Temel Kanununun 25 inci maddesinin birinci fıkrasına aşağıdaki cümle eklenmiştir. "Ortaokul ve Liselerde toplumsal cinsiyet eşitliğini sağlamayı temel alan ve kadına yönelik şiddetle mücadelede öğrencilerin bilinç düzeyini yükseltici etkinlikler içeren Toplumsal Cinsiyet Eşitliği zorunlu ders olarak okutulur. 

MADDE 2- Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

MADDE 3- Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür."

Öte yandan HDP Antep Milletvekili Mahmut Toğrul ise Antep'te yaşanan kadın cinayetlerine ilişkin Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı tarafından yanıtlanması istemiyle Meclis Başkanlığı'na soru önergesi verdi.