1. HABERLER

  2. POLİTİKA

  3. HDP eşitsiz yayın politikası yüzünden RTÜK'e başvurdu
HDP eşitsiz yayın politikası yüzünden RTÜK'e başvurdu

HDP eşitsiz yayın politikası yüzünden RTÜK'e başvurdu

HDP, parlamentoda yaptıkları çalışmaların kamu yayın organları olan TRT Haber ve TRT-1 kanallarında neredeyse hiç yer bulmaması nedeniyle RTÜK'e yaptırım uygulanması başvurusunda bulundu.

A+A-

HDP Grup Başkanvekili İdris Baluken, TRT Haber kanalının, partilere ilişkin eşitsiz yayın politikası yapmasından kaynaklı Radyo ve Televizyon Kurumu'na (RTÜK) yaptırım uygulaması için başvurdu. HDP, yaptığı başvuruda TRT Haber kanalının 19 Ocak, 2 Şubat, 9 Şubat ve 16 Şubat 2016 tarihlerinde gerçekleştirdikleri 4 grup toplantısından sadece ikisini ve yalnızca 4 dakika gibi çok kısa bir süre canlı verdiğini, diğer iki grup toplantısının ise hiç verilmediğini vurguladı. 

Bu nedenle TRT Haber kanalının ayrımcı ve taraflı bir tutum sergilediğini belirtilerek RTÜK'ün yapması gerekenler hatırlatıldı. 

Yapılan başvuruda TRT Haber ve TRT 1 kanallarının ayrımcı politikaları derlenen verilerin de eklendiği başvuruda şunlar kaydedildi: 

"TRT Haber kanalının 16 Şubat 2016 tarihinde siyasi partilerin Meclis grup toplantılarına dair canlı yayın süreleri şöyle;

AKP: 58 dk 52 sn
CHP: 19 dk 52 sn
HDP: 0 sn
MHP: 10 dk 52 sn

Yayıncı kuruluş, canlı yayınlarında 1 saate yakın süreyi (baştan sona) iktidar partisine ayırırken, HDP Eş Genel Başkanı Figen Yüksekdağ'ın 16 Şubat 2016 tarihinde saat 12.40-13.30 arasında yaptığı TBMM Grup Toplantısı konuşmasına ise hiç yer vermemiş, ağırlıklı olarak iktidar partisinden yana yanlı, taraflı bir yayın yapmıştır. 

TRT Haber kanalı, 19 Şubat 2016 tarihli haber bültenlerinde AKP, CHP ve MHP grup toplantısı haberlerine yer verirken, HDP grup toplantısından hiç bahsetmemiştir.

TRT-1 kanalı da 19 Şubat 2016 tarihli gece ana haber bülteninde 3 siyasi partinin grup toplantısı haberlerine çeşitli sürelerde yer verirken, HDP'ye hiç yer vermemiştir. Yayıncı kuruluş aynı tarihte TBMM'de yapılan Suriye gündemli oturumda Hükümet Temsilcisi, AKP, CHP ve MHP sözcülerinin partileri adına yaptığı konuşmayı aktarırken HDP Grubu adına yapılan konuşmayı tek cümle de olsa vermemiştir. Kuruluş, bu yayınıyla TBMM'de sadece 3 siyasi parti varmış gibi hareket ederek, kamuoyunu yanıltmaktadır. 

TRT Haber kanalının, 9 Şubat 2016 tarihli TBMM grup toplantılarına ilişkin canlı yayın süreleri ise şöyle oldu: 

AKP: 61 dk 7 sn 
CHP: 16 dk 7 sn 
HDP: 4 dk 43 sn 
MHP: 11 dk 8 sn 

Yayıncı kuruluş, canlı yayınlarında iktidar partisine 1 saati aşkın süre (baştan sona) ayırırken, parlamentonun 2'nci büyük muhalefet partisi HDP'ye en az süreyi ayırarak, siyasi partiler arasında fırsat eşitliği sağlamamış, iktidar partisinden yana taraflı bir yayın yapmıştır. 

TRT Haber kanalının 9 Şubat 2016 tarihli haber bültenlerinde siyasi parti grup toplantısı haberlerine ayırdığı süre de şöyle oldu:

AKP: 8 dk 2 sn. (7 ayrı haber kuşağında yer verildi)
CHP: 3 dk 16 sn (4 ayrı haber kuşağında yer verildi)
HDP: 0 saniye 
MHP: 4 dk 15 sn (5 ayrı haber kuşağında yer verildi) 

TRT-1 kanalının 9 Şubat 2016 tarihli akşam ana haber bülteninde parti grup toplantılarına ayırdığı süre:

AKP: 3 dk 53 sn
CHP: 2 dk 24 sn
HDP: 0 sn
MHP: 2 dk 35 sn

TRT Haber kanalının, 2 Şubat 2016 tarihli TBMM grup toplantılarına ilişkin canlı yayın süreleri: 

HDP: 0 saniye 
(AKP-CHP-MHP grup toplantıları yapılmamıştır) 

Yayıncı kuruluş, HDP Eş Genel Başkanı Selahattin Demirtaş'ın 2 Şubat 2016 tarihinde saat 12.30-13.20 arasında TBMM'de gerçekleştirdiği grup toplantısından canlı yayın yapmamıştır. 
TRT Haber kanalı, 2 Şubat 2016 tarihli haber bültenlerinde siyasi parti haberlerine ayırdığı süreler şöyle:

AKP: 22 dk 3 sn (Başbakan Sn Davutoğlu'nun AKP Genel Merkezinde Bölge vekilleriyle yaptığı toplantıya dair haberler 11 ayrı haber kuşağında yayınlandı) 
Başbakan'ın Güneydoğu STK Temsilcileriyle toplantısı 30 dk 2 sn canlı yayınlanmıştır. 
CHP haberlerine 25 sn, MHP haberlerine 2 dk 31 saniye yer vermiştir. 
Grup toplantısı canlı yayınlanmayan HDP'nin haber bültenlerinde yer alma süresi 0 saniyedir. 

TRT-1 kanalının, 2 Şubat 2016 tarihli Ana Haber bülteninde partilere ayırdığı süre şöyle:

Başbakan: 3 dk 57 sn
HDP: 0 sn
CHP: 0 sn
MHP: 1 dk 50 sn

TRT Haber'in 19 Ocak 2016 tarihli grup toplantılarına canlı yayınlarında ayırdığı süre: 

HDP: 4 dk 3 sn
CHP: 22 dk 9 sn
(AKP ve MHP grupları toplanmadı)

TRT Haber'in 19 Ocak 2016 tarihli haber bültenlerinde parti gruplarına ayırdığı süre

AKP/Başbakan: 25 dk 8 sn (13 ayrı haber kuşağında verildi)
Başbakanın Londra konuşması 15 dk 14 sn canlı yayınlandı
CHP: 2 dk 50 sn 
HDP: 0 sn
MHP: 5 dk 15 sn

TRT-1 kanalının 19 Ocak 2016 tarihli Ana Haber bülteninde partilere ayırdığı süreler:

Başbakan-AKP: 9 dk 24 sn 
CHP: 3 dk 39 sn
HDP: 0 sn
MHP: 1 dk 52 sn 

Paylaşılan bu verilerle RTÜK'e başvuran HDP, grup toplantısı haberlerinin de haber bültenlerinde hiçbir şekilde verilmediğini belirterek, TRT Haber ve TRT 1 kanallarının tarafsız kamu yayıncılığı ilkesini açık bir şekilde ihlal ettiğini kaydetti. Bu nedenle de TRT'nin kamu hizmeti yayıncılığı doğrultusunda siyasi partilerin grup konuşmalarına eşit bir şekilde yer vermesi, iktidar partisinin toplantılarına diğer özel medya hizmet sağlayıcılar gibi saatlerce yer vermemesi gerektiği konusunda uyarıda bulunuldu. 

HDP, "Tüm bu nedenlerle TRT Haber ve TRT 1 logolu yayıncı kuruluşların anılan tarihlerdeki yayınlarının 2954 Sayılı TRT Kanunu ve 6112 Sayılı Radyo ve Televizyonların Kuruluş ve Yayın Hizmetleri Hakkında Kanunun 8/1 maddesinin (ı) bendinde yer alan "Tarafsızlık, gerçeklik ve doğruluk ilkelerini esas almak ve toplumda özgürce kanaat oluşumuna engel olmamak zorundadır…" ile (k) bendinde yer alan "Siyasî partiler ve demokratik gruplar ile ilgili tek yönlü veya taraf tutar nitelikte olamaz" hükümlerinin ihlali nedeniyle ayrı ayrı yaptırım uygulanmasını talep etti.

HABERE YORUM KAT

UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.